سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پارسیان مگ

نظر

DHCP این امکان را می‌دهد تا شما پیکربندی پارامترهای مختلف شبکه را تنظیم کنید و از اختلال آدرس‌های آی پی با یکدیگر پیشگیری کنید. در ادامه آموزش نصب  DHCP در ویندوز سرور را برایتان شرح داده‌ایم، که باید سه مرحله نصب dhcp و کانفیگ وپیکربندی سرور DHCP و کانفیگ و پیکربندی کلاینت DHCP را طی کنید.

نصب DHCP

مرحله 1: مدیر سرور

 اولین قدم این است که "Server Manager" را باز کنید تا بتوانیم فرایند نصب را شروع کنیم. دکمه "Windows" خود را بزنید و "Server Manager" را تایپ کنید و برنامه‌ای را که را نشان داده می‌شود را انتخاب کنید. پس از بازشدن، به مرحله 2 بروید.

مرحله 2: نقش‌ها و ویژگی ها را اضافه کنید

در پنجره "Server Manager" خود، روی "Add Roles and Features" کلیک کنید. با این کار یک پنجره پاپ‌آپ ظاهر می‌شود. روی «Next» کلیک کنید.

مرحله 3: نصب مبتنی بر نقش یا ویژگی

در این صفحه، گزینه «Role Based or Feature based installation» را انتخاب کرده و «Next» را بزنید.

مرحله 4: میزبان را انتخاب کنید

در این صفحه، سروری را که می‌خواهید DHCP Server را روی آن نصب کنید، انتخاب کنید. در این راهنما، ما سرور محلی را انتخاب می‌کنیم. بعد از آن روی "Next" کلیک کنید.

مرحله 5: نقش های سرور را انتخاب کنید

این صفحه با عنوان " Select Server Roles" است و لیستی از نقش‌ها برای نصب دارد. همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید، ما "DHCP Server" را انتخاب می‌کنیم. لطفاً ادامه دهید و آن را انتخاب کنید.

مرحله 6: اضافه کردن ویژگی ها

 پس از انتخاب "DHCP Server" در مرحله قبل، پنجره پاپ‌آپ دیگری با عنوان "Add features that are required for DHCP Server? " ظاهر می‌شود. به‌سادگی بر روی "Add Features" کلیک کنید. بعد از آن روی "Next" کلیک کنید.

مرحله 7: سرور DHCP

 در صفحه بعدی با عنوان “DHCP Server” به سادگی روی “Next” کلیک کنید.

مرحله 8: انتخاب ها را تأیید کنید

 صفحه بعدی با عنوان "Confirm installation selections" است. به لیست ارائه شده نگاه کنید و تأیید کنید که DHCP Server و سایرین در لیست هستند. پس از آن، روی " Install" کلیک کنید. پس از اینکه همه چیز با موفقیت نصب شد، روی " Close" کلیک کنید و سرور DHCP شما نصب می‌شود. اجازه دهید تا پیکربندی Post-Deployment را در DHCP انجام دهیم.

کانفیگ و پیکربندی سرور DHCP

مرحله 9: پیکربندی پس از استقرار

 قسمت 1

Server Manager را باز کنید و اکنون باید بتوانید «DHCP» را به عنوان یکی از گزینه‌های سمت چپ پنجره ببینید. همانطور که نشان داده شده است باید یک هشدار با علامت زرد مشاهده کنید که می گوید "Configuration required for DHCP Server at" روی پیوند "More" در انتهای جمله هشدار کلیک کنید.

قسمت 2

 بعد از قسمت 1، پنجره جدیدی با عنوان "All Server Task Details and Notifications" ظاهر می‌شود. در زیر آن، خط "Post-Deployment Configuration" را مشاهده خواهید کرد. در انتهای آن خط روی "Complete DHCP Configuration" کلیک کنید. یک wizard نصب ظاهر می‌شود. روی"Next" کلیک کنید.

قسمت 3

در این صفحه از Wizard با سه گزینه روبرو خواهید شد. می‌توانید با اعتبارنامه‌های مدیر، اعتبارنامه‌های کاربر جایگزین و همچنین مجوز AD ادامه دهید. اگر سرور شما مستقل است و در هیچ Active Directory Domain نیست، گزینه «Skip AD authorization» را انتخاب کنید. اگر این‌طور باشد، از اعتبارنامه‌هایی که در AD خود ثبت شده است استفاده خواهید کرد. بعد از اینکه تصمیم را گرفتید. روی "Commit" کلیک کنید. بگذارید کار خود را تمام کند و در صورت موفقیت‌آمیز بودن، با لذت روی "Close" کلیک کنید.

مرحله 10: پیکربندی سرور DHCP

به Server Manager برگردید، روی "Tools " کلیک کنید و "DHCP" را انتخاب کنید. با این کار پنجره پیکربندی DHCP باز می‌شود.

مرحله 11: محدوده جدید

در سمت چپ پنجره، روی منوی کشویی کلیک کنید و روی IPv4 کلیک راست کرده و سپس «New Scope» را انتخاب کنید. یک پنجره جدید scope wizard  باز می‌شود. روی "Next" کلیک کنید.

مرحله 12: محدوده خود را نام گذاری کنید

نام و توضیحات این محدوده جدید را وارد کنید و روی «Next» ضربه بزنید.

مرحله 13: محدوده آدرس IP مورد نظر را وارد کنید

 شروع و پایان IP، طول و Subnet Mask خود را وارد کنید و سپس روی «Next» بزنید.

مرحله 14: هر IP را که می خواهید در اینجا، تنظیم کنید

اگر می‌خواهید برخی از IP‌های موجود در محدوده را برای مواردی مانند چاپگر و سایر تجهیزات رزرو کنید، می‌توانید آنها را در این مرحله وارد کنید.

مرحله 15: مدت اجاره

مدت اجاره زمانی است که سرور DHCP به رایانه یا کلاینت خاصی یک IP می‌دهد یا زمانی که مجدداً وارد سیستم شود به آن یک IP دیگر بدهد. آن را تنظیم کنید و «Next» را بزنید.

مرحله 16: گزینه های DHCP

 در این صفحه، فقط روی «Next» کلیک کنید.

مرحله 17: Gateway پیش فرض زیرشبکه ای که داده اید را وارد کنید

 در این صفحه، لطفاً Default Gateway را وارد کرده و روی «Add» کنار آن کلیک کنید. پس از آن، "Next" را بزنید.

مرحله 18:  DNS و نام دامنه را در محیط خود وارد کنید

DNS  بسیار مهم است زیرا تحلیل FQDN به آدرس‌های IP را تسهیل می‌کند. پس از واردکردن «Next» را بزنید.

مرحله 19: سرور WINS (اختیاری)

اگر می‌خواهید از سرور WINS در محیط خود استفاده کنید، جزئیات را در این مرحله وارد کنید و با کلیک بر روی " Next" ادامه دهید.

مرحله 20 : Scope را فعال کنید

 در این مرحله، فقط روی " Next " کلیک کنید تا محدوده‌ای که ما پیکربندی کرده‌ایم فعال شود. اگر می‌خواهید بعداً آن را فعال کنید، گزینه دوم را انتخاب کنید.

مرحله 21: پایان پیکربندی محدوده

 ما بالاخره پیکربندی سرور DHCP خود را به پایان رساندیم. روی finish  کلیک کنید.

مرحله 22: تأیید پیکربندی

 پیکربندی DHCP خود را مانند مرحله 11 باز کنید، سپس بررسی کنید که آیا تنظیمات شما وجود دارد یا خیر. اکنون که DHCP Server بر روی ویندوز سرور ما پیکربندی شده است، گام بعدی این است که DHCP Client را پیکربندی کنید.

استفاده از سرور مجازی ویندوز برای نرم افزار های مهندسی