سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پارسیان مگ


اگر به دنبال خرید چاپگر هستید، احتمالاً با تنوع محصولات موجود در بازار گیج شده اید. شاید نام پرینتر لیزری را در بین انواع پرینترها بشناسید و به این فکر کرده باشید که پرینتر لیزری چیست و معیارهای اصلی انتخاب و خرید این نوع چاپگر چیست. در این مقاله سعی می کنیم به این سوالات و سوالات مشابه مانند نحوه کار پرینتر لیزری پاسخ دهیم.

چاپگر لیزری یک فناوری نسبتاً جدید است که اخیراً وارد بازار شده است. این پرینترها در محیط های اداری و خانگی بسیار کاربردی هستند. در ابتدا، چاپگرهای جوهرافشان به عنوان یک گزینه چاپ محبوب به بازار عرضه شدند و سر و صدای زیادی ایجاد کردند. اما به مرور زمان پرینترهای لیزری به دلیل کیفیت و کارایی بهتری که ارائه می دهند وارد بازار شدند و به تدریج توانستند جایگاه خود را به عنوان انتخاب برتر در بین کاربران باز کنند.

این چاپگرها در واقع نسل جدیدی از چاپگرهای قبلی هستند و مشکلات خود را برطرف کرده اند. با این حال، باید توجه داشت که چاپگرهای جوهرافشان همچنان در چاپ تصاویر با کیفیت بالا و عمق رنگ عالی هستند. چاپگرهای لیزری با استفاده از فناوری‌های قابل توجهی که واقعاً چشمگیر هستند، تولید و توزیع می‌شوند.

با انواع پرینترهای لیزری بیشتر آشنا شوید

اکنون که می دانیم چاپگر لیزری چیست، بهتر است با انواع آن آشنا شویم. پرینترهای لیزری معمولاً بر اساس نوع خدمات چاپی که ارائه می دهند به دو دسته لیزری تک رنگ و لیزری رنگی تقسیم می شوند. در نوع اول که پرینترهای لیزری تک رنگ هستند فقط از کارتریج مشکی استفاده می شود.

اما در پرینترهای رنگی به غیر از کارتریج مشکی، از کارتریج های زرد، آبی و قرمز نیز استفاده می شود. اگر هدف شما از خرید چاپگر بهبود کیفیت چاپ انواع اسناد است، توصیه می کنیم ابتدا به چاپگرهای سیاه و سفید (یعنی تک رنگ) نگاهی بیندازید.

چاپگرهای لیزری رنگی برای چاپ عکس ها و اسناد به صورت رنگی (نه فقط سیاه و سفید) استفاده می شوند. این دستگاه ها در عکاسی و خدمات مهندسی کاربرد فراوانی دارند. اگر در کسب و کار خود نیاز به چاپ عکس های رنگی دارید، بهتر است یک چاپگر رنگی بخرید.

شرکت های لیزر بسته به عملکرد به دو دسته تک کاره و چندکاره تقسیم می شوند. تفاوت اصلی بین این دو این است که چاپگرهای لیزری موجود فقط می توانند تصاویر و اسناد الکترونیکی را روی کاغذ چاپ کنند.

در همین حال، چاپگرهای چندکاره یا MFP ها علاوه بر چاپ، قابلیت کپی، فکس و اسکن را نیز دارند. به این ترتیب شما نیازی به خرید دستگاه فکس یا دستگاه فتوکپی ندارید.

مزایای پرینترهای لیزری چیست؟

با دانستن مزایای پرینترهای لیزری، خواهید فهمید که پرینترهای لیزری چگونه کار می کنند؟ از آنجایی که آگاهی از این ویژگی ها برای پاسخ به این سوال ضروری است، پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

سینی ها ظرفیت کاغذ و ظرفیت کار ماهانه بالایی دارند

اگر کافی نت دارید و نیاز به چاپ اسناد زیادی در طول روز دارید، بهتر است از چاپگر لیزری استفاده کنید. این دستگاه ها به طور خاص برای چاپ اسناد و مدارک در حجم بالا طراحی و عرضه می شوند.

در ساخت پرینترهای لیزری از سینی هایی با ظرفیت بالا برای قرار دادن کاغذ استفاده می شود. این سینی ها به شما این امکان را می دهند که تعداد زیادی صفحه کاغذ را در دستگاه قرار دهید و اسناد مختلف را در چند دقیقه چاپ کنید. جالب است بدانید که این پرینترها توانایی چاپ هزاران برگ در ماه را دارند.

چاپگرهای لیزری به دلیل سرعت بالای چاپ بهترین گزینه برای استفاده در شرکت ها و اداراتی هستند که روزانه به حجم زیادی چاپ نیاز دارند. حتی نسخه های کندتر این چاپگرها قادر به چاپ 20 تا 30 صفحه در دقیقه هستند. اما یک چاپگر لیزری با چنین قابلیت هایی چگونه کار می کند؟ یا چه مهارتی دارد که سریع کار کند؟ در واقع پشتیبانی از فناوری لیزر در این دستگاه ها سرعت چاپ آنها را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد

کیفیت بالا

dpi یا وضوح تصویر در چاپگر لیزری چقدر است؟ این عبارت به تعداد پیکسل در هر اینچ اشاره دارد. به عبارت دیگر، پرینترهای لیزری معمولا دارای وضوحی در حدود 600 نقطه در اینچ یا 1200 نقطه در اینچ هستند. این سطح وضوح برای چاپ اسناد در دفاتر ایده آل است.

در برخی از مدل های پیشرفته تر، چاپگرها می توانند تا 2400 dpi رزولوشن داشته باشند. نکته مهم دیگر در مورد چاپگرهای لیزری این است که قابلیت چاپ آسان هر فونت در فونت ها و اندازه های مختلف را فراهم می کنند. اما از نظر کیفیت و عمق وضوح، چاپگرهای لیزری نمی توانند با پرینترهای جوهرافشان رقابت کنند.

تعمیر و نگهداری کمتر و قابل اطمینان تر

پرینترهای لیزری به ندرت خراب می شوند و نیازی به تعمیرات خاصی ندارند. در صورت لزوم، تعویض قطعات کوچک تجهیزات کافی است. این نوع چاپگر از تونر استفاده می کند که طول عمر بیشتری دارد.

به همین دلیل در بازار به عنوان دستگاه های چاپ بادوام و قابل اعتماد شناخته می شوند. تونر مورد استفاده در پرینترهای لیزری برای مدت طولانی قابل استفاده است و این یکی از مزیت های مهم این نوع چاپگر است.

چاپگرهای جوهر افشان برای عملکرد صحیح به کارتریج های گران قیمت نیاز دارند که پس از مدت طولانی عدم استفاده خشک می شوند. این واقعیت باعث کاهش عملکرد دستگاه و از دست دادن قابلیت های اولیه آن می شود.

با خرید پرینتر لیزری تصاویر و اسناد روی کاغذ با سرعت بسیار بالایی خشک می شوند و چاپ فوری و بدون دردسر را تجربه خواهید کرد.

قیمت اول و قیمت صفحه

ما اکنون مزایای پرینترهای لیزری را می دانیم و به احتمال زیاد ذهن ما درگیر مسئله دشوار هزینه است. هزینه اولیه خرید پرینتر لیزری از چاپگر جوهرافشان بیشتر است، اما وقتی مزایایی مانند سرعت چاپ سریعتر و عمر طولانی تر را در نظر بگیرید، خواهید دید که سرمایه گذاری ارزشمندی است.

برخی افراد هنگام خرید چاپگر فقط قیمت را در نظر می گیرند. با این حال، مهم است که پارامترهای دیگری مانند هزینه چاپ هر صفحه را نیز در نظر بگیرید.

یک چاپگر لیزری می تواند کپی های زیادی از پیام ها و اسناد مختلف را با قیمت مناسب چاپ کند. به عبارت دیگر، پرینترهای لیزری با استفاده از تونرهای بادوام می توانند صفحات بیشتری را با هزینه کمتری نسبت به کارتریج های جوهر چاپ کنند. همچنین جایگزینی تونر نسبت به کارتریج های جوهر افشان ارزان تر است.

معایب پرینتر لیزری چیست؟

پرینترهای لیزری برای رسیدن به دمای مورد نظر زمان بیشتری نیاز دارند.

علاوه بر این در مقایسه با پرینترهای جوهرافشان کیفیت چاپ تصاویر رنگی کمتر بوده و به دلیل ابعاد بزرگتر به فضای بیشتری نیاز دارند.

پرینتر لیزری از چه اجزایی تشکیل شده است؟

قبل از آشنایی کامل با عملکرد پرینتر لیزری، بهتر است با قسمت های مختلف این سیستم آشنا شوید. یک چاپگر لیزری مدرن از چندین قسمت تشکیل شده و در واقع دارای 9 جزء اصلی است. هر کدام از این اجزا وظایف خاص خود را دارند که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت. ساختار داخلی چاپگر به شرح زیر است:

منبع تغذیه

منبع تغذیه پرینتر لیزری چیست؟ منبع تغذیه پرینتر لیزری قطعه ای است که برای تامین انرژی لازم برای چاپگر استفاده می شود. در حین انتقال و شارژ درام با کمک این منبع جریان الکتریکی به ولتاژ بالا تبدیل می شود. بنابراین این قطعه وظیفه تامین انرژی قسمت های مختلف پرینتر لیزری را بر عهده دارد.

الگو

فرمت‌کننده وظیفه تبدیل داده‌ها از رایانه را به قالبی دارد که چاپگر بتواند آن را درک کند. به عبارت دیگر، این واحد وظیفه تبدیل اطلاعات موجود در رایانه را به ساختاری قابل خواندن توسط قسمت های داخلی چاپگر دارد.

لیزر

در پرینترهای لیزری پرتوهای لیزر توسط آینه و اجزای نوری موجود در دستگاه به درام منتقل شده و سپس بر روی آن می تابد. این فرآیند اطلاعات را به پرتوهای لیزری در داخل چاپگر تبدیل می کند.

درام در پرینترهای لیزری  آوافرهنگ چگونه کار می کند؟

شاید نام درام پرینتر را بارها شنیده باشید، اما درام چاپگر لیزری به چه معناست؟ درام در چاپگر لیزری بخشی از عملیات است که ذرات تونر با بار مثبت را از طریق سیم تاج می پذیرد.

این سیم‌های کرونا می‌توانند ولتاژ بالا را تحمل کنند. پس از اینکه درام به درستی شلیک شد، پرتو لیزر تصویر را از طریق آینه بالای آن اسکن می کند.

سیم کرونا

چگونه بارگذاری درام در چاپگر لیزری کار می کند؟ درام توسط نخ تاج شارژ می شود. در این روش پس از تغذیه کامل درام، ذرات جوهر به سطح درام جذب می شوند.

علاوه بر این، سیم تاج نقش مهمی در شارژ کاغذ دارد. این دستگاه به ولتاژ بالایی نیاز دارد تا ذرات تونر را از درام جدا کرده و به صورت خودکار حرکت دهد.

کارتریج و تونر

نحوه کار کارتریج در پرینتر لیزری به این صورت است که کارتریج به عنوان منبع رنگی برای چاپگر عمل می کند. به عبارت ساده، کارتریج حاوی رسانه رنگی است که عکس ها و اسناد رنگی را چاپ می کند.

عملکرد کارتریج در چاپگر لیزری این است که حاوی پودر رنگی به نام تونر است. چاپگر الگوها و تصاویر مورد نظر را با استفاده از تونر روی کاغذ منتقل می کند. مخلوط کردن مواد مختلف از جمله پلی استر، پلاستیک، کربن و اکسید آهن با رنگ، پودر تونر ایجاد می کند.

این پودر امکان چاپ در رنگ های مختلف را فراهم می کند. هنگامی که تونر گرم می شود و در واحد فیوزر ذوب می شود، با فشار به الیاف کاغذ می چسبد و الگوها و تصاویر به وضوح روی کاغذ قابل مشاهده هستند.

فیوزینگ در چاپگر لیزری چگونه کار می کند؟

جوشکاری لیزری به چه معناست و چگونه کار می کند؟ کوپلینگ در چاپگرهای لیزری به فرآیندی اطلاق می شود که در آن جوهر تحت تاثیر فشار و گرما به آرامی ذوب می شود و به الیاف کاغذ متصل می شود.

این فرآیند در واحد فیوزینگ که در آن دو غلتک وجود دارد انجام می شود. یک غلتک مسئول ایجاد فشار (فشار) بر روی تونر و غلتک دیگر (هیتر) گرما تولید می کند. از آنجایی که سرعت فیوزینگ سریع است، سطح غلتک با کاغذ تماس پیدا نمی کند، بنابراین احتمال آتش سوزی کاهش می یابد.

مونتاژ وانت

مجموعه چیدن کاغذ را از سینی جمع آوری می کند و پس از برداشتن آن را به دستگاه وارد می کند.