سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پارسیان مگ


دلیل کار نکردن اجاق گاز از شرایط و عوامل مختلفی بر می آید. اگر اجاق گاز شما نیز با این مشکل مواجه است و مصمم به حل این مشکل هستید، این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مطلب به مهم ترین دلایل روشن نشدن اجاق گاز می پردازیم، با نماینده لوازم خانگی بوش در ایران  همراه باشید.

چرا فر روشن نمی شود؟

خاموش نشدن اجاق گاز یکی دیگر از مشکلاتی است که هنگام عیب یابی اجاق گاز پیش می آید. بروز این مشکل در اجاق گاز ناشی از عوامل متعددی است. در این قسمت با برخی از رایج ترین مشکلاتی که باعث ایجاد این مشکل در اجاق گاز می شود آشنا می شویم.

1- کنترل کننده دمای غیر معمول

خرابی ترموستات می تواند باعث روشن نشدن اجاق گاز شود. ترموستات یکی از مهمترین قطعات در ساخت اجاق گاز است. این قطعه ضمن کنترل دمای گاز از داغ شدن بیش از حد دستگاه جلوگیری می کند.

همچنین در صورت افزایش دمای فر، ترموستات به طور خودکار فر را خاموش می کند. نقص فنی در ترموستات می تواند باعث شود که گاز زودتر از زمان تعیین شده متوقف شود. دمای پایین فر و اجاق گازی که با گرما گرم نمی شود نشان دهنده مشکل ترموستات است. از آنجایی که تعمیر ترموستات فنی و تخصصی است، نیاز به استفاده از تجربه و تخصص صنعتگران حرفه ای دارد.

2- آسیب به فندک دستگاه

در برخی موارد دلیل کار نکردن کوره گازی به دلیل خطاهای فنی و آسیب به راحتی دستگاه است.

شمع ها نقش مهمی در ایجاد شعله دارند. اگر این قسمت معیوب باشد، اجاق گاز تحریک لازم برای روشن کردن آن را ایجاد نمی کند.

با بررسی روشنایی دستگاه یا فندک می توان از سالم بودن و کارکرد صحیح دستگاه اطمینان حاصل کرد. با بررسی جرقه زن دستگاه زیر نظر تعمیرکار مجرب می توان در موارد شدیدتر نسبت به تعمیر و تعویض فندک گاز اقدام نمود.

3- چراغ را خاموش کنید و در آتش بیفتید

گرفتگی ورودی و فندک اجاق گاز یکی دیگر از دلایل روشن نشدن اجاق گاز است.

کافی است این قسمت گرفتگی کند و جریان گاز لازم به اجاق گاز نرسد. در نتیجه خواهید دید که فر دستگاه شما پس از مدتی خاموش می شود. تمیز کردن و حذف آلودگی ها از ورودی ها و سوراخ های مشعل به حل این مشکل کمک می کند.

برای از بین بردن کثیفی ها می توان از مواد شوینده و برس استفاده کرد. همچنین اگر چیزی در سوراخ های سوخت گیر کرده بود، این قسمت ها را با سوزن تمیز کنید.

4- افت و کم فشار گاز

افت شدید و نوسانات فشار گاز را نیز می توان یکی دیگر از دلایل روشن نشدن فر گازی دانست. کارکرد و عملکرد صحیح کوره قبل از هر چیز مستلزم اطمینان از جریان گاز لازم دستگاه است. نشتی در لوله ها و اتصالات می تواند یکی از دلایل مهم کاهش فشار جریان گاز باشد.

5- تداخل با تنظیمات تایمر دستگاه

در برخی موارد منشاء و علت روشن نشدن دیگ گاز را باید در تایمر دستگاه جستجو کرد که تنظیم نشده است.

ایجاد هماهنگی بین قطعات و اجزای مختلف اجاق گاز یکی از مهمترین وظایف یک تایمر محسوب می شود. خرابی این قسمت به این معنی است که کنترل ها روی فر به درستی کار نمی کنند. در نتیجه شعله اجاق گاز تشکیل نمی شود و گاز روشن نمی ماند. با بررسی و ارزیابی تنظیمات پیشخوان می توانید این مشکل را حل کنید.

6- جرقه زدن الکترود

گاهی اوقات با وجود بررسی و ارزیابی دقیق تجهیزات، مشکل روشن نشدن کوره گازی همچنان ادامه دارد. در این شرایط، اطمینان از قرار دادن صحیح الکترود جرقه در مشعل و ورودی گاز به حل مشکل کمک می کند.

در شرایط عادی، هنگامی که اجاق گاز روشن است، احتراق نیز روشن می شود. در اثر گرمای احتراق، شیر گاز باز می شود و جریان گاز از مشعل به قسمت احتراق منتقل می شود. با ادامه این روند، گاز احتراق روشن می شود و فر گرم می شود. اگر گاز توسط مشعل به اندازه کافی گرم نشود، فر روشن نمی شود و محیط بوی گاز می گیرد.

7-انسداد پیلوت دلیل روشن نشدن اجاق گاز است

مسدود شدن و بسته شدن شیر نیز می تواند با علل دیگر روشن نشدن اجاق گاز همراه باشد. روغن های غذایی و آلوده اغلب خلبان را مسدود می کنند.

جدا کردن قطعات و تمیز کردن پیلوت یکی از موثرترین راه ها برای حل این مشکل سرویس فرتوکار بوش است. اگر بعد از تمیز کردن پیلوت مشکل همچنان ادامه داشت، چاره دیگری جز تعویض خلبان وجود ندارد.

دلیل کاهش آتش اجاق گاز

کثیف بودن مشعل ها و معیوب بودن شیرهای کنترل اجاق گاز از عوامل اصلی کم شعله کوره در نظر گرفته می شود.

عموماً در حین پخت و پز، احتمال ریختن روغن یا مقداری غذا در مشعل دستگاه وجود دارد. یک مشعل زباله شعله فر را کم می کند. این مشکل با تمیز کردن و حذف آلودگی از سطح مشعل به راحتی قابل حل است.

همچنین برای گرفتن نتیجه بهتر می توان از شوینده های مناسب استفاده کرد. در برخی موارد دلیل کم بودن شعله مربوط به خرابی شیر کنترل دستگاه می باشد. فشار گاز توسط این بخش کنترل می شود. شعله سوختن در اجاق گاز نشان دهنده خرابی شیر کنترل است.

دلایل گرم نشدن اجاق گاز

گاهی با وجود بازکردن در فر و قرار دادن غذا در آن به مدت طولانی، حرارت کافی در داخل فر تولید نمی شود.

علت اصلی این مشکل را مشکل مشعل های گازسوز می دانند. با بررسی و ارزیابی وضعیت مشعل ها می توان از باز بودن و بدون مانع بودن مسیر خروجی شعله اطمینان حاصل کرد. مشکل در خط و اتصال گاز نیز می تواند دلیل روشن نشدن اجاق گاز باشد. اگر جریان گاز کافی در فر وجود نداشته باشد، دستگاه خاموش می شود.